English  Printervenlig
Ved brug af Hjælpemiddelbasen accepteres cookies til statistik og funktionalitet. Ok, fjern denne besked eller læs om brug af cookies og muligheder for at afvise cookies.

Du er her: Forside | Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar

Hvad er et HMI-nr.?

HMI-nr. er et produktidentifikationsnummer, som tildeles produkter, der registreres i Hjælpemiddelbasen. Hvis identiske produkter registreres af forskellige forhandlere tildeles produkterne samme HMI-nr. Vurdering af hvorvidt produkter er identiske sker på baggrund af oplysninger fra forhandlerne. HMI-nr. anvendes bl.a. på hjælpemiddeldepoter til lagerstyring.

Hvad gør jeg, hvis en forhandler ikke har et HMI-nr. på et produkt?

Hvis produktet ikke er oprettet i Hjælpemiddelbasen, kan du kontakte forhandleren af produktet. Det er forhandleren, som opretter produktet i Hjælpemiddelbasen. Alle forhandlere kan få gratis adgang til at oprette hjælpemidler i Hjælpemiddelbasen og få HMI-nr. på deres produkter, så længe produkterne kan klassificeres i Hjælpemiddelbasen.

Hvorfor kan jeg ikke finde et produkt i vores lagerstyringssystem, selvom det findes på Hjælpemiddelbasen?

Vi leverer dataudtræk fra Hjælpemiddelbasen 10 gange årligt til leverandøren af jeres lagerstyringssystem. Jeres system bliver altså opdateret ca. en gang om måneden, og der kan derfor gå 4-6 uger, fra et produkt oprettes i Hjælpemiddelbasen, til det kan ses i jeres lagerstyringssystem.

Hvorfor kan man ikke se prisen på alle produkter i Hjælpemiddelbasen?

Det er frivilligt for forhandlerne, om de vil oplyse prisen på deres produkt, og det er ikke alle forhandlerne, der ønsker at oplyse priser i Hjælpemiddelbasen.

Hvorfor mangler der oplysninger om tekniske detaljer på nogle produkter?

Socialstyrelsen udvikler løbende de skabeloner, som anvendes til indsamling af tekniske detaljer. Hvis der tilføjes et spørgsmål i en skabelon, fx ”udviklet til børn”, så bedes forhandlerne besvare dette spørgsmål, både når de registrerer nye produkter, og når de opdaterer information om eksisterende produkter. Der kan gå nogen tid, inden forhandlerne får udfyldt nye felter.

Er produkterne i Hjælpemiddelbasen godkendt af Socialstyrelsen?

Nej, Socialstyrelsen kan ikke godkende produkter og vurderer ikke produkternes kvalitet. I Hjælpemiddelbasen har forhandlerne mulighed for at oplyse, om produkterne er prøvet efter relevante standarder, som indeholder minimumskrav i forhold til sikkerhed og funktionalitet. Det kan være relevant, at du forholder dig til, om et produkt er prøvet. Du kan spørge efter denne information hos forhandleren. Forhandleren har mulighed for at vedhæfte prøvningsrapporter i Hjælpemiddelbasen.

Får tilbehør og reservedele et HMI-nr.?

Tilbehør får kun HMI-nr. på de produktområder, hvor der er en specifik klassifikationsgruppe til tilbehør. Reservedele får ikke tildelt et HMI-nr. Oplysninger om tilbehør og reservedele til specifikke produkter kan findes i Hjælpemiddelbasen, hvis forhandleren har vedhæftet et tilbehørs- eller reservedelskatalog.